Arbeta med budskapen
Budskap och kommunikation
Vår värld är full av budskap. Vi är alla delaktiga i en ständigt pågående process där vi påverkar med olika budskap och låter oss påverkas av budskap. Det är inte konstigt att det är så. Evolutionen har gjort just detta till mänsklighetens framgångsfaktor. Att kunna överföra idéer och tankar till varandra, att resonera och argumentera, att komma överens och enas i en gemensam uppfattning, ett mål eller en världsbild. Hur jag formulerar och förmedlar mina budskap till min omvärld påverkar förstås hela mitt förhållande till omvärlden.
De flesta av oss har ambitioner. Att få det där jobbet, att ha många vänner, att vara en god förälder, att påverka politiken, att förbättra världen eller kanske bara att bli känd och berömd. Oavsett vilket, möjligheterna till framgång ökar betydligt om man är medveten om vilka budskap man sänder, medvetet eller omedvetet, och hur man själv kan bli mer framgångsrik genom att arbeta med de budskap man faktiskt vill förmedla.
Det finns också många skäl till att vara medveten om när vi själva blir utsatta för påverkan. Det viktigaste är kanske att ge oss själva möjlighet att reflektera över de budskap vi möter.
I dagens samhälle tas det för givet att vi alla ska kunna kommunicera på många olika sätt. Vanligen i form av tal eller skrift som vi förväntas kunna anpassa och paketera till en mängd olika situationer och i olika media. Det gäller privat, i föreningslivet, i vår utbildning och inte minst i yrkeslivet där det ofta ställs lite högre krav på vår kommunikativa förmåga. Det här är långt ifrån problemfritt. De flesta av oss måste jobba med frågan och träna upp sin förmåga. Som tur är finns det en hel del lärdomar att hämta ur historien och det finns metoder som ofta är ganska enkla. Inspiration och förståelse är också en bra utgångspunkt.
Budskap i den kommunikativa organisationen
En kommunikativ organisation är öppen för dialog och alla tar ansvar för att kommunikationen fungerar. Dialog förs inte bara uppifrån och ned utan dialog pågår i alla riktningar. I en kommunikativ organisation uppmuntras dialogen och alla ges möjlighet att påverka. I en kommunikativ organisation råder samförstånd om organisationens budskap.