Kommunikativa organisationer

För några år sedan genomfördes forskningsprojektet Kommunikativa organisationer vid Institutionen för strategisk kommunikation vid Lunds universitet. Utgångspunkten var att påvisa värdet av kommunikation och vad kommunikatörer bidrar med, och projektet var unikt eftersom forskarna analyserade uppfattningarna både hos kommunikatörerna själva och hos chefer och medarbetare i deras organisationer.

Projektet resulterade bland annat i en lista med sju steg, som en rekommendation för hur man med tiden kan utveckla sin organisation till att bli mer kommunikativ.

Utveckla synen på kommunikation.

I en kommunikativ organisation tycker både chefer och medarbetare, på alla nivåer och i alla delar av organisationen, att välfungerande kommunikation är avgörande för organisationens framgång. Alla förstår också att kommunikation är en dubbelriktad process som innefattar både att sända och att lyssna.

Ompröva värdeskapande, mål och mätning.

I en kommunikativ organisation har ledningen och kommunikatörerna samma syn på hur kommunikationen skapar värde för organisationen. Det finns rimliga och mätbara mål uppsatta för kommunikatörernas arbete, och deras prestationer mäts regelbundet mot dessa mål.

Reflektera över kommunikatörers kompetens, placering och uppdrag.

I en kommunikativ organisation har kommunikatörerna en balanserad mix av teknisk/operativ och strategisk kompetens, och kommunikationsfunktionens placering är medvetet vald baserat på vilka som är organisationens viktigaste intressenter. Resurserna inom kommunikationsarbetet fördelas utifrån kommunikatörernas mål, vilket stöd de ska ge till övriga organisationen, och vilket värde de ska bidra med.

Skapa ett öppet kommunikationsklimat som skapar tillit.

Med kommunikationsklimat menas den sociala ton som präglar interaktionen på en arbetsplats. Ett slutet klimat är hotfullt och skapar osäkerhet hos medarbetarna, medan kommunikationen i ett öppet klimat är rak och ärlig. I en kommunikativ organisation har både chefer och medarbetare en förmåga att lyssna aktivt och ge konstruktiv återkoppling till varandra. Man litar på varandra och på den information som cirkulerar i organisationen.

Sätt ledningens kommunikation på kartan.

Hur en organisations högsta ledning ser på kommunikation, och hur de själva kommunicerar, sätter ramarna för kommunikationen och klimatet i övriga delar av organisationen. I en kommunikativ organisation har ledningen en plan för hur de ska kommunicera som grupp – inte bara som enskilda ledare – och medarbetarna uppfattar ledningen som tydlig, synlig och lyssnande.

Hjälp chefer i deras roll som meningsskapare – skapa en modernare intern kommunikation.

Medarbetare är ofta nöjda med sin närmaste chefs kommunikation när det gäller det dagliga arbetet, men mindre nöjda med hur chefen kommunicerar kring strategiska och organisationsövergripande frågor. En kommunikativ organisation har lämnat den klassiska vattenfallsmodellen, där mellanchefer bara ska föra vidare ledningens budskap. Istället stödjer kommunikatörerna cheferna så att dessa kan förädla övergripande budskap och facilitera dialog med och mellan medarbetarna.

Stötta medarbetarna i deras kommunikativa uppdrag.

Det blir allt vanligare att beskriva medarbetarnas kommunikativa ansvar i organisationers kommunikations- och medarbetarpolicyer. I en kommunikativ organisation är förväntningarna på medarbetarna som ambassadörer tydliga, och medarbetarna å sin sida vill gärna axla ansvaret och vara organisationens ansikten utåt.

Arbetsmodell

Intressant?  

Vill du veta mer om att bygga en kommunikativ organisation? Kontakt.